Fråga 31
Sök:  

Frågor och svar

faq.rollspelshornan.se

« Vad får man INTE göra? | Immaterialrätt | Om jag har följt anvisningarna i en internet-policy, som då tydligen är ogiltig, vad betyder det för upphovsrätten på det jag skrivit? »

31. Hur kommer det sig att det kan finnas så många rollspel? Någon måste ju ha varit först, och borde ju då ha upphovsrätten till reglerna, eller?

Kom ihåg att idéer inte kan upphovsrättskyddas, så länge reglerna beskrivs på ett tillräckligt olikt sätt är det vanskligt att ge sig på en rättsprocess. Dom äldsta rollspelens regler skiljer sig faktiskt rätt mycket åt, det finns inte särskilt mycket likheter mellan 1:a utgåvan av Dungeons & Dragons, 1:a utgåva av RuneQuest och Traveller. Skillnaderna mellan de tidiga förgreningarna av rollspelens stamträd var alltså tillräckligt stora för att inget av de tidiga rollspelsföretagen skulle ha råd att ge sig ut på juridiska äventyr. Med tiden har förgreningarna blivit fler, skillnaderna mellan olika regelsystem kanske inte är så stora men de är tillräckligt stora för att det inte skall löna sig att stämma. TSR, som gav ut Dungeons & Dragons, tills de blev uppköpta av Wizards of the Coast 1997, försökte ett par gånger, utan att lyckas vinna i rättssalen.


« Vad får man INTE göra? | Immaterialrätt | Om jag har följt anvisningarna i en internet-policy, som då tydligen är ogiltig, vad betyder det för upphovsrätten på det jag skrivit? »

Sidan senast ändrad 2005–10–01 kl. 18:11

Skriv ut

© Peter Brink 2005